/rss" />
موران
رصد و نقد ،دفاع از حقانیت و آبادانی
+0 به یه ن
یاییلیب : سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 | یازار : تانیش | بؤلوم : آچیق سوز/Open Talks | 0 باخیشلار
ترس عامل مهمیه كه اگه مهار نشه ، ممكنه ریشه همه اهداف رو بسوزونه.
گاهی لازم است برای به كرسی نشاندن سخنان برحقمان بر مواضع مان پافشاری كنیم.
بحث مذاكره با آمریكا و كشورهای 5+1 یا سه+سه بر سر موضوعات ظاهرا هسته ای از آن شرایطیه كه تزلزل و آچیغ ده ییم ترس و كمترین احساس آن كل اهداف مورد نظر را تحت تاثیر قرار می دهد.
اینجوری نشه كه می گن:
یه روزی یه عده  بر علیه آمریكا و حضور آن در خلیج فارس تظاهرات می كنن و آخرش یكی از معترضان به بالای سكو می ره تا بیانیه نهایی رو بخونه ، معترض  می گه : اگه آمریكا خلیج فارسو فردا ترك نكنه ، پس كی می خواد ترك كنه؟


+0 به یه ن
یاییلیب : دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 | یازار : تانیش | بؤلوم : آچیق سوز/Open Talks | 0 باخیشلار
تا به حال دیده این كه یك نفر جوك تعریف كنه و شما خنده تان نگیره كه هیچ! به زور همنتونین  بخندین. ازن از همان جوك های بی مزه ایه كه خودمان هم مانده ایم بخندیم یا گریه كنیم!!
به هر حال امیدواریم كه كسی به خودش نگیره و ناراحت نشه. 

طایفا بازارینین
معناسی :
طایفا بازاری  اوندا  ده ییلیر كی بیر نفر رییس اولا  ، رییس اولاندان سونرا،سچیلدیگی آداملار، اونون طایفاسیندان سئچیله. بئله فیلان ایداره نین رییسی : خال اوغلی ، فلان یئرین مسئولی :دایی اوغلی ... تزه ایشه گوتورولن ده كی ... اوغلی یا قیزی.
 
معنی ریاست طایفه ای:
ریاست طایفه ای وقتی  شكل می گیره كه كسی به عنوان رییس انتخاب می شه. بعد انتخاب او به عنوان رییس  افرادی از طایفه (قوم و خویشان )ایشان به عنوان رییس انتخاب می شوند.مثلا رییس فلان اداره :پسرخاله ، مسئول فلان اداره :پسر دایی ... 

 خوب حالا فواید این كار :
1- لیاقت دارن كه انتخاب شده اند.
2- اینها بهتر درد مردم را می فهمند.
3-...
4-...
5-...
6-...
ذكر بقیه موارد چندان توفیری در توجیه مسئله ندارد.
*قدیمدن ده ییب لر فامیل فامیلین اتین ده یئسه سوموگون آتماز.
البته من فیكریلش میرم كی بو سوز ایندی دوز اولا. چونكی ایندی آدامی ،ملك لر قدر قیمتی اولان آدامی  بیت قیمتینه ساتیرلار.
*دالایل عقب ماندگی یك ناحیه و انتظارات ناحق برخی از عوامیون.
سواد علمی ناكافی
فقدان  برنامه كاری روشن و عملی برای آینده منطقه
ضعف مدیریت  در هم اندیشی و استفاده از افكار و راهكارهای مناسب و عملی
ضعف مدیریت به دلیل باندبازی  در استفاده از تمام امكانات منطقه
نگرش سطحی به مشكلات و ناتوانی در ارایه راهكار مناسب
یك كلمه »انتخاب نامناسب یا كاری نامربوط.

توجیه مسئله
1 - دلیل عقب افتادگی >> مشكلات بی شمار منطقه >> فقر و گرسنگی اهالی >> و در نتیجه  مهاجرت بی رویه ربطی به مسئولین ندارد!!
2 - دلیل عدم حل مشكلات منطقه به نبود راهكار عملی و یا كوتاهی هر یك از آنها مربوط نیست!!
3 - این مشكلات از اول بوده و ربطی به منطقه ندارد بلكه كشوری و جهانی است!!
4 - همه اینها ناشی از  تحریم است!!

راهكار عملی : استفاده از تمام پتانسیل های موجود برای رفع مشكلات.
                       انتشار اوراق مشاركت !!!طرح های توجیهی برای جمع آوری  ایده های عملی برای رفع                         هر یك از مشكلات موجود و در نظر گرفتن جایزه برای بهترین طرح و عملیاتی كردن آن                          طرح ها ولو با استفاده از جمع آوری اعانه از مردم  برای كمك مردم.
 

زندگی در سختی و مشقت زیبنده هیچ مسلمان و البته هیچ ایرانی سربلندی نیست كه  تاریخ  از نقل  دلاوری هایش  عاجز است.


بو یازی بیر كوپی دیر ، بو آدرسدن:baharnews.ir
مطهری: حاكم نماینده مردم است نه مالك مردم
نباید حقوق مردم را برای حفظ نظام نادیده گرفت

نباید حقوق مردم را برای حفظ نظام نادیده گرفت
علی مطهری شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت شهدای یاك 40، گفت: درباره تعریف شهدات باید گفت مرگ آگاهانه در راه هدف های عالی اسلامی و الهی است؛ قبل از انقلاب برخی گروه های ماركسیستی مانند مجاهدین كشته شدگان خود را شهید می دانستند شهید مطهری به آن ها اعتراض می كرد و می گفت ما اینها را شهید نمی دانیم. وی در ادامه سخنانش با بیان این كه، كسی كه اعتقادی به خدا نداشته باشد هرچند در راه عدالت كشته شده باشد شهید نیست، افزود: مرگی كه در راه اهداف الهی باشد اما آگاهانه نباشد هم شهادت نیست. وی بیان كرد: قرآن درباره به حق پیوستگی شهید می فرماید، " این ها را مرده نپندارید زیرا اینها نزد خدا هستند و روزی می خورند" كه این آیه را نشانه ای از عالم برزخ هم می دانند.

نماینده تهران در مجلس تصریح كرد: در اسلام وقتی مقام كاری را بالا می پندارند می گویند مقام آن مثل شهید است و هیچ كس حقی به اندازه شهدا بر بشریت ندارد و همه گروه های اجتماعی مدیون شهدا هستند. وی ضمن بیان این كه شهدا محیط را برای خدمت افراد به جامعه آماده می كنند، ادامه داد: شهید مطهری می فرمایند شهید مثل شمع است كه خدمتش از نوع سوختن، فانی شدن و پرتو افكدن است تا دیگران در این پرتو كه به قمیت نیستی آن فراهم شده بنشینند و آسایش یابند و كار خود را انجام دهند.

شهادت برای اجتماع نوعی تصفیه نفس است

مطهری گفت: شهید مطهری در جمله دیگری آورده است پشت سر هر شهادتی یك روشنایی پیدا می شود، در حقیقت شهادت برای اجتماع نوعی تصفیه نفس است برای آن؛ مقصود ایشان این است كه در خیر كار انسان دیگری را بر خود مقدم می داند در خود احساس روشنایی دارد و شهید هم در خود احساس روشنایی می كند. وی با بیان این كه در دروان جنگ شهدا خود كار فرهنگی و تذهیب و تزكیه نفس می كردند، افزود: امروز هم وقتی پیكرهای شهدای عزیز را در شهرها تشییع می كنند این حالت در جامعه پیدا می شود. وی ادامه داد: این ایام مناسبت های مختلفی دارد و مقارن با سالروز وفات حضرت زینب (س) است، زندگی حضرت زینب برای همه ما باید درس باشد؛ این روحیه كه با آن همه مصیبت، برداران و برادر زاده و پسر را از دست داده و همچنان روحش شكست نمی خورد برای ما الگو است و ما باید خود را به این ها نزدیك كنیم.

مطهری با تاكید بر این كه نمی شود گفت حساب این ها ازما جداست و این ها باید برای ما الگو باشند، اظهار كرد: این روحیه از داد و ستد با خدا و مراوده با خدا پیدا شده، حضرت زینب (س) وارد مجلس ابن زیاد می شود و ابن زیاد به او می گوید دیدی چطور رسوا شدید، و ایشان پاسخ می دهد فاسق ها رسوا شدند و این فاسق ها ما نیستیم و ایشان با آن روحیه پیام كربلا را به ما رساند. وی حضرت زینب (س) را نمونه یك زن مسلمان دانست كه ضمن حفظ جایگاه خود در خانواده به وظیفه اجتماعی خود هم عمل می كند.

نماینده  تهران در مجلس تاكید كرد: شهید مطهری تعبیر خوبی از نقش زن در تاریخ دارد و تاثیری كه زن بر مرد می گذارد اشاره می كند و می گوید مرد سازنده تاریخ است، زن نقش غیر مستقیم دارد و مرد الهام گیر از زن است. وی با بیان این كه زن همیشه در طول تاریخ نقش غیر مستقیم داشته است، اظهار كرد: درباره نقش مستقیم زن در ساختن تاریخ، مطهری می فرماید زن از نظر تاریخی سه دوره داشته، یك دوره كه شی گرانبهایی بوده و پرده نشین، و زیاد در جامعه حضور نداشته است. وی ادامه داد: در دوره دوم زن به شخص بی رها دچار شد، یعنی وارد جامعه شده و استعداد های او شكوفا شد و مانند مرد در جامعه اثر گذاشت، اما چون حضور خود را در هر كوی و برزن اعلام كرد و مردم برای دسترسی به وی مشكلی نداشت بی ارزش شده و مانند زن های غربی به ابتذال كشیده شد. مطهری اضافه كرد: دوره سوم زن، شخص گران بها است، در جامعه حضور دارد و شخص است و چون ضوابطی را رعایت كرده به ابتذال كشیده نشده و این همان زن اسلامی است كه جمهوری اسلامی هم به دنبال این مدل است.

دموكراسی حضرت علی (ع) برای جامعه امروز ما درس باشد

وی تصریح كرد: اگر انسان كامل و حجت روی زمین نباشد زمین با اهل خودش نابود می شود؛ اولین انسان هم كامل بوده و زمین هیچ گاه از انسان كامل خارج نبوده، انسان كامل یعنی كسی كه همه ارزش های انسانی را در خود به طور هماهنگ و در حد اعلا به وجود آورده است. به گفته مطهری، مشكل ترین مبارزه جنگیدن با نفاق است زیرا مبارزه با زیركی هایی است كه احمق ها را وسیله قرار می دهند، یك انسان یك بعدی فایده ندارد و مانند انسانی است كه از نظر جسمی فقط یك عضوش خوب رشد كرده است. مطهری با بیان این كه اگرچه نمی توان انسان كامل بود چون شامل معصومین می شود، افزود: ولی می توان متعادل بود و همه ارزش ها را با هم رشد داد، همانطور كه انسان متعادل داریم جامعه متعادل داریم و جامعه ای است كه همه ارزش ها را با هم رشد می دهد.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب جامعه ما تك بعدی بود و فقط یا مسائل اجتماعی بود یا مسائل فرهنگی؛ شهید مطهری می فرماید جامعه ای كه از یك حق و امر درست افراط می كنند و به انحراف كشیده می شوند. وی با بیان این كه دموكراسی حضرت علی (ع) باید برای امروز جامعه ما درس باشد، افزود: باید ببینیم حضرت علی (ع) با مخالفان خود چگونه برخورد كرد، مهمترین مخالفان حضرت علی (ع) خوارج بودند و ایشان را خیلی اذیت كردند اما امیر المومنین هیچگاه آن ها زندانی نكرد آن ها را شلاق نزد و حقوق بیت المال آن ها را قطع نكرد. وی ادامه داد: آن ها حضرت علی (ع) را اذیت می كردند ، روزی یكی از خوارج به حضرت توهین كرد اما ایشان اجازه برخورد نداد زیرا برهان خدا با عصبانیت ظاهر نمی شود.

برای دفاع از اسلام نباید جلوی مخالف را گرفت
این نماینده مجلس اذعان كرد: سیره امیرالمومنین باید برای زمان امروز درس شود، باید دید با مخالفین چگونه بر خورد می كرد؛ برای دفاع از اسلام نباید جلوی مخالفان را گرفت و كسی كه اینطور فكر می كند اشتباه است. وی به سخنی از شهید مطهری اشاره كرد و توضیح داد: ایشان می گویند جوانان ما فكر نكنند برای دفاع از اسلام باید جلوی ابراز اعقیده مخالفان را گرفت، ایشان در اوایل انقلاب در جمع برادران كمیته كه معقتد بودند حتی گلوله هم برای نیروهای شاه حیف است گفتند اسلام اجازه چنین كارهایی را اجازه نمی دهد و باید در دادگاه این مسائل بررسی شود. مطهری اظهار كرد: در سیره امیرالمومنین حكومت برای احقاق حق و اجرای عدالت است وگرنه ارزشی ندارد و شهید مطهری هم تاكید داشتند چیزی بالاتر از عدالت نیست و آنچه كه جامعه را مدیریت می كند عدالت است و عدالت نباید فدای مصلحت نشود.

حاكم نماینده مردم است نه مالك مردم
وی بیان كرد: آیا رابطه مردم و حكومت رابطه مملوك و مالك است یا رابطه صاحب حق و امانت دار؟ حاكم نماینده مردم است نه مالك مردم ، چرا مردم اروپا در قرون وسطا از دین و خدا روگردان شدند؟ مشكل رفتارهای غلط كلیسای كاتولیك بود و آن ها مساله خدا را وارد در حقوق سیاسی اجتماعی كردند. وی ادامه داد: آن ها گفتند مردم در مقابل حاكم پاسخگو است ولی حاكم در مقابل مردم پاسخگو نیست و فقط باید به خدا پاسخ بدهد و استبداد سیاسی را در جامعه پیاده كردند. مطهری اضافه كرد: حضرت علی (ع) می فرمایند همان مقدار كه مردم بر حاكم حق دارند حاكم هم بر مردم حق دارد و اصولا حق یك موضوع در طرفه است، امروز بعضی ها می گویند حق نقد از ولی فقیه نداریم ولی اینجور نیست ما دیدیم در بعضی جلسات دانشجویی از ولی فقیه نقد می شود و ایشان هم با روی خوش جواب می دهد. وی تصریح كرد: باید حفظ حقوق مردم در مقابل حفظ حقوق نظام نباشد و متاسفانه بعضی اینگونه فكر می كنند حفظ حقوق مردم ممكن است به نظام آسیب بزند. مطهری گفت: در سطوح نظام اسلامی هم ممكن است خطاهایی رخ دهد و این كه نظام عذرخواهی كند برای اشتباهات یك ارزش است، همانطور كه راجع به مرگ ستار بهشتی در مجلس سوال كردیم عده ای می گفتند بر خلاف مصحلت نظام است و باید كتمان كنیم و نباید آن ها را بیان كنیم در حالی كه ما می گفتیم باید این ها را بیان كنیم و خودمان اصلاح كنیم.

نباید حقوق مردم را برای حفظ نظام نادیده گرفت
وی تصریح كرد: این خطای مامور بوده و باید محاكمه شود و عذر خواهی شود نظام كه قصد كشتن او را نداشته است، اماعده ای با استناد به سخن امام خمینی (ره) كه می فرمایند حفظ نظام از واجبات است و بالاتر از هر چیز است و نتبجه می گیرند كه می توان حقوق مردم را برای حفظ نظام نادیده گرفت. وی توضیح داد: باید بینش های خودمان را اصلاح كنیم و نگاهی درستی به آزادی بیان و ولایت فقیه داشته باشیم، باید مفهوم درستی از عدالت اجتماعی داشته باشیم البته نه از نوع عدالت سوسیالیستی كه در دنیا شكست خورده است. 
نماینده تهران در مجلس اظهار كرد: جامعه اسلامی جامعه بدون تبعیض است نه جامعه بدون تفاوت و تفاوتی كه ناشی از اختلاف استعداد ها و اختلاف تلاش و كوشش ها باشد از نظر اسلام به رسمیت شناخته شده است زیرا جامعه مانند مسابقه است و باید تلاش كرد وكسی كه تلاش بیشتری كرده جلو می افتد. وی بیان كرد: اگر می بینیم اختلاس های بزرگ اتفاق می افتد این تبعیض در كار است، مگر می شود 3000 میلیارد تومان اخلاس شود و پولی جابجا شود و این بدون هماهنگی با دولت امكان پذیر نیست، حتما رانتی در كار بوده زیرا بانك وقتی می خواهد وامی به افراد بدهد پدر افراد را در می آورد. وی اذعان كرد: شهید مطهری تاكید زیادی داشتند كه روی استقلال فرهنگی و مكتبی خود باید تاكید زیادی داشته باشیم، فكر نكنیم اسلام برای اداره جامعه كافی نیست و باید از مكاتب بیگانه كمك بگیریم.

استقلال فكری پایه اسقلال سیاسی و اقتصادی است

به گفته مطهری، استقلال فكری پایه اسقلال سیاسی و اقتصادی است و این بسیار مهم است زیرا استعمار گران اول استعمار فكری می كنند و فكر یك ملت را عوض می كنند به آن ها بینشی می دهند كه آنچه از خود آن ها است همه آن ها بد جلوه كند. وی به سخن دیگری از شهید مطهری اشاره كرد و گفت: شهید مطهری در باره آزادی تفكر و آزادی بیان تاكید زیادی داشتند كه جمله ای از ایشان است كه باید بر سردر همه سازمان های حكومتی نوشته شود، هر شخص غیر معصومی در جایگاه غیر قابل انتقاد قرار بگیرد هم خودش فاسد می شود و هم جامعه را فاسد می كند.

وی اظهار كرد: اسلام برای عقل ارزش قائل است و به همین دلیل اجازه مشروب خوردن در اسلام داده نشده است، در جاهایی هم اجازه اعمال زور دارد زیرا مثلا هر كسی نمی تواند هرجور خواست لباس بپوشد و این ها مخالف آزادی نیست. مطهری تصریح كرد: ملاك محدودیت باید اقدام عملی باشد و نباید به هر بهانه ای جلوی مخالفان را گرفت. وی در پایان تاكید كرد: جامعه اسلامی همیشه از داخل تهدید می شود و اگر از داخل محكم باشیم و تفرقه نداشته باشیم دشمن خارجی نخواهد توانست كاری انجام دهد، مشكل امروز دنیای اسلام اسرائیل نیست بلكه تفرقه مسلمانان است و اگر اتحاد بود اسرائیل دو روز هم دوام پیدا نمی كرد.


+0 به یه ن
یاییلیب : جمعه 26 اردیبهشت 1393 | یازار : تانیش | بؤلوم : آچیق سوز/Open Talks | 0 باخیشلار
مقایسه قدیمی علم و ثروت هیچ وقت پایان نخواهد یافت.
این دو مقوله جدای از هم اند ولی می توانند در شرایطی به هم كمك كنند.
مقایسه و هم معنی دانستن آنها نشانه ای از حماقت محض مقایسه كننده خواهد بود.

پول  دونیانین راحات لیقی و آخرتین ثاوابی دئمگ اولار می ؟
مسجد لرده پول وره نه اول صالاوات چویریرلر.
پولو اولان اول حاجا گئده بیلیر.
پولون اولماز سا ، قوناقلیق وره بیلمزسن.ایش باشیندا اولانلاری سالاملیا بیلمز سن.

اهمیت پول  در جامعه ما آنقدر زیاد است كه خواه نا خواه عزت و احترام بی شماری برای اشخاص پولدار می شوند.
در جامعه همه به دنبال سود و منفعت هستند.
قدیمدن ده ییب لر " پولو اولمیانین دینی ایمانی دا اولماز ."
" هرگاه فقر از در خانه ای وارد شود دین و ایمان از در دیگری خارج می شود."



+0 به یه ن
یاییلیب : پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 | یازار : تانیش | بؤلوم : آچیق سوز/Open Talks | 0 باخیشلار
تووف سنون نورانی هیكلووه.
تووف ...
تووف...
***
گونین ایشیغیدا گورمه ییب اونی
كولگه ده یاتیبدی ، گولگه ده دوروب
آی كیمی ایشیلدیر چیخاندا چوله .
كولگه ده یاتیبدی ، گولگه ده دوروب

***
آغ كاغیذ كیمی دیر ال لرینه باخ!
الینین ایشیغی آینا كیمی دیر
نورانی صیفتی داییم پارلاییر
كولگه ده یاتیبدی ، گولگه ده دوروب

***
آخ!!! نئجه سریندی ، كولگه لره باخ!
كولگه ده اوتوروب كولگه ده دوروب
ایشده مگ بیلمه ییب ، آجی بیلمه ییب
كولگه ده یاتیبدی ، گولگه ده دوروب
***
داییم یئیب دیر ، داییم كوكه لیب
اوروجون قویونو آرپا یئمگ دن
هئچ چیخماییب گونه ،هئچ گورمه ییب گون
كولگه ده یاتیبدی ، گولگه ده دوروب
***
بیر قورتوم سویا دا ال اوزاتماییب
بیر تیكه چورگه آرزو آتماییب
سوفره سی آچیغدی ، دیز اوسته چورگ
كولگه ده یاتیبدی ، گولگه ده دوروب
***
بوتون دونیا دادا آدینی چكیر
دونیا اونا بوشدی او ایسه دولو
قارینی قادینی ...سایدیقلاریدی
كولگه ده یاتیبدی ، گولگه ده دوروب
***




یارپاق لار : 1 2


Powerd By : ARZUBLOG.COM