/rss" />
موران
رصد و نقد ،دفاع از حقانیت و آبادانی
+0 به یه ن
یاییلیب : یکشنبه 20 دی 1394 | یازار : تانیش | بؤلوم : ذره بین/magnifier | 0 باخیشلار
تعریفی سه شبه کارشناس و استادان دانشگاه از توسعه و بازسازی مناطق جدید اقتصادی در شبکه خبر  ارایه شد، بیش از آنکه به کار کارشناسی و نقد موضوع مربوط باشد یک اقدام کودکانه و نشان دادن تضاد بین منافع ملی و رسیدگی به سطح رفاه مردم آن مناطق است.کاری که به نام منافع ملی و در واقع برای جلو بردن اهدافی غیر از اهداف انقلاب صورت گرفت.



تعریف منافع ملی شاید با  گذشتن از منافع خاص یک نفر یا طیف خاص سیاسی یا فرهنگی میسر باشد ، اما ارایه تعریفی  از منافع ملی بدون توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر یک منطقه و برای عدم بهرمندی ساکنان یک منطقه از یک فرصت همیشگی و تلاش برای سرکوب نیاز به نام دفاع از منافع ملی ، اقتصاد ملی یا هر عنوان دیگری  و  در واقع برای  بهره برداریهای سیاسی و سیاسی کاریها کاری زشت و ناپسند است.
شکی نیست هر طرح خوبی   مزایا و معایب خاص خود را دارد. مزایای کار اگر بیش تر و تاثیر گذارتر از معایب آن باشد باید به  دنبال اصلاح معایب و ارایه راهکار های مناسب برای تصحیح امور بود.

باید اولویت  منافع ملی در منطقه ای که بی کاری فقر و مهاجرت در آنجا حرف اول را می زند،رفع این  معضلات است . وقتی با گذر این همه سال از عمر انقلاب کمترین برنامه ریزی موثری  برای تغییر  در وضع  اقتصادی مردم این ناحیه برداشته نشده است . بهتر بود به جای مانع تراشی در رفع فقر و بی عدالتی ها و ناملایمات متاثر از آن  که همه به خوبی از آن مطلع هستید ، به صورت واقع بینانه به مسئله مناطق آزاد و مشکلات آن پرداخته می شد.

نقل قول"

دو اقتصاددان درجدال با ترکان در برنامه تیتر امشب اظهارداشتند: درشرایطی که مناطق آزاد تجاری درکشورهمچنان معبر واردات است واز اهداف خود درحمایت تولید و جذب سرمایه های خارجی فاصله دارد آیا افزایش آن منطقی است؟"

هیچ کسی از افزایش واردات (البته اگر منظور افزایش واردات در کالاهای مصرفی باشد ) حمایت نمی کند . کما این که توضیحات منطقی جناب آقای ترکان هم باعث نشد که دو اقتصاددان!!! و مجری برنامه که در مقام مخالف بودند از  سخنان دو پهلو ی  خودشان بکاهند.

تاکید طوطی وار استاد دانشگاه!!!(ابراهیم رزاقی استاد دانشگاه) بر دلار ارزان  و  عدم اشاره ایشان بر نکات مهم و کلیدی منظور از بازگشایی یک منطقه آزاد این نکته را به شنونده منتقل می کرد که به هیچ وجه قرار نیست منطقه آزاد در مناطق بازگشایی شود.

: استاد محترم!  دلار ارزان ربطی به منطقه آزاد یا غیر آزاد ندارد. اصلا ربطی به بازگشایی یا بستن  منطقه آزاد ندارد . منطقه آزاد برای  مدیران کار آمد و البته استادان فهمیده ای که خلاقیت ارایه راهکار  برون رفت از مشکلات و افزایش بهره وری از این مناطق را دارند یک فرصت است . اقتصاد مریض یک مملکت  دوایش در بستن مناطق آزاد نیست .بهتر است دروس دوره کاردانی  حسابداری  و کار آفرینی  تان را هم بخوانید .

"در همین برنامه ابراهیم رزاقی استاد دانشگاه در انتقاد به افزایش مناطق آزاد درکشور برخلاف مصالح اقتصادی گفت: در قانون اساسی صحبت از استقلال شده است و این به معنای از بین رفتن وابستگی و جلوگیری از خام فروشی است."

استاد محترم! مرقوم نفرمودید این سخنان وطن خواهانه شما و بیان  و تفسیر از  قانون  به چه نیتی است .


"وی افزود: در اقتصاد ما از تولید دفاع نمی شود 1و دولت درآمد خود را از محل دریافت مالیات از ثروتمندان تأمین نمی کند 2و دست به خام فروشی می زند.3 رزاقی گفت: حالا در این وضعیت 4مناطق آزاد تولید می کنیم  ولی سوال این است، آیا مناطق آزاد از تولید حمایت می کنند 5در حالیکه ما دلار ارزان را به عنوان رانت دراختیار6قرار می دهیم."

کجا بودید  وقتی همین چند وقت پیش بخش های دیگری از مناطق آزاد تصویب شد. شما چه کسانی هستید که از تولید دفاع نمی کنید. همه دولت های این کشور از تولید دفاع کرده اند.

1.2.3جان من این سه جمله ای  که بدون مکث و حول یک موضوع  ادا کرده اید  چه ربطی به هم دارند؟.


"وی اضافه کرد: با دلار ارزان چشم7 از سود 20 درصدی تولید می ببندیم و به سود 200 درصدی واردات 8روی می آوریم و وقتی همه چیز به واردات ختم می شود دیگر تولید و توسعه بی معناست9. این استاد دانشگاه تصریح کرد: به جای افزایش مناطق آزاد بهتر است برای تولید و خام فروشی نکردن وقت بگذاریم10. وی گفت: ما در بحث صادرات عموماً خام صادر می کنیم11 و کشور ما از طریق واردات دلار ارزان مصرف می کند.12"



ابراهیم رزاقی افزود: همه عناصر اقتصادی از  رانت دلار ارزان استفاده می کنند 12و هر تولیدی که صورت می گیرد این رانت در داخل آن هست13 حال باید پرسید وقتی که ما صادر می کنیم چقدر در برابر ارزبری قبلی ارزآوری دارد؟


جناب رزاقی !

وقتی اساس اقتصاد ما دولتی و  رقابت در اقتصاد بی معنی است . شما از چه تولیدی حرف می زنید. بسته نگه داشتن مرزها  به سود تولید کنندگان اجناس بی کیفیت و بنجل هست. شما ناراحت دلار ارزان قیمت هستید . خوب ، دلار ارزان قیمت ندهید.

یکی از مزایای مناطق آزاد تسهیل تبادل کالاست .منطقه ما به لطف استادان نفهمی مثل شما خرابه ای بیش نیست.ما در این مناطق شمال غرب  و نواحی مغان اصلا  نان برای خوردن نداریم که نگران اقتصاد مان باشیم . در این منطقه بیشترین چیزی که به چشم می آید فقر و بدبختی است.

ما صدها کیلو متر  با همسایه های شمالی مان  مرز داریم و ملت ما از فقر و بدبختی  نگران نان شب شان هستند . 

کی قرار است انقلاب را صادر کند. تا شما بخواهید صبحانه تان را با کره و مربا  و ... نوش جان کنید . آنها انقلاب ما را از همین  نزدیکی با چشمان غیر مسلح می بینند.

انقلاب  را نمی توان با شکم های گرسنه این ملت صادر کرد.

حالا شما هی بی ربط حرف بزن...

مناطق ازاد ما معایب دارند درست  ، ولی مزیت هایی هم دارند که به چشم شما نمی آید .چون شما فقط به منافع خودتان فکر می کنید. استقلال کشور چه منافاتی با ترقی یک بخش از  مملکت دارد؟


"
وی با طرح این سؤال که آیا تحریم ها برای کشور خردکننده بوده است؟ گفت: سال پیش ما 70 میلیارد دلار واردات داشتیم که 50 میلیارد دلار آن کالا و 20 میلیارد دلار آن خدمات بود یعنی اگر واردات درست انجام می شد باید 7 میلیون شغل ایجاد می شد."

شما چرا  این آمار های خودتان را اصلاح نمی کنید. بخش عظیمی از این واردات اصلا ربطی به مناطق آزاد ندارد. از این جهت که مناطق آزاد تنها گذرگاه این کالاها و رسیدن به دست صاحبان اصلی انها در مناطق مرکزی ایران است. اینها اگر هم دلار ارزان گرفته باشند . ربطی به مناطق آزاد ندارد ، چون  جای دیگری هستند و می توانستند از مناطق دیگری هم کالاهایشان را ترخیص کنند.

"آیا تحریم ها برای کشور خردکننده بوده است؟"

یادم می آید کسی در دولت قبلی گفت : سیب زمینی در محله ما ارزان است بیایید از آنجا خرید کنید. واقعا فکر می کنید که تحرم ها خرد کننده نبوده اند. ولی فکر نکنم شما که گاه گاهی هوس خرید و عوض کردن حال و هوایتان می افتید از میزان واقعی تورم در کشور خبر داشته باشید.چون ظاهرا  آمارهای غیر واقعی تان را ملاک می دانید.

در کشوری که هر کسی برای خودش یک آمار ملی ارایه می کند این چیزها اصلا تعحب آور نیست !

ولی تردید در مورد اثرات تحریم ها  یک عوام فریبی آشکار است.



"دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ اظهار داشت: از سه میلیارد و 800 میلیون دلار واردات مناطق آزاد سه میلیارد دلار آن فقط کالایی است که از مناطق آزاد عبور می کند یعنی واردات به منظور توزیع یا فروش  در مناطق آزاد نیست بلکه 800 میلیون دلار آن کالایی است که در منطقه آزاد صرف مواد اولیه صنعتی یا کالای همراه مسافر شده است."


ترکان افزود: ما هفت منطقه آزاد و 65 منطقه ویژه اقتصادی مصوب داریم که از این تعداد 28 منطقه ویژه دایر شده است ضمن اینکه در مناطق ویژه خرده فروشی کالا وجود ندارد.

وی گفت: 22 سال تجربه مناطق آزاد نشان می دهد ما ضمن دستاوردهایی که داشته ایم باید اشکالاتمان را بشناسیم و رفع کنیم نه اینکه بعد از شناختن اشکالات مناطق آزاد را ببندیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: کل واردات هفت منطقه آزاد که به صورت کالای همراه مسافر در فروشگاه های این مناطق فروخته شده 260 میلیون دلار است.

ترکان گفت: در میان سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار کالایی که عملیات شده است آیا 260 میلیون دلار کالای همراه مسافر کشور را نگران کرده است؟




خلاصه آقایان
هدف این برنامه این بود که این دو نفر استاد  علم و ادب و فرهنگ و هنر  ماهیت مناطق آزاد را به کل  بد جلوه دهند و در این راه همه تلاششان را کردند . اینکه چقدر توانستند روی بیننده تاثیر بگذارند  به بیننده اش ربط دارد.

تنزل سطح کارشناسی و برابر دانستن آن با بیان  نظرات از من درآوردی و دلبخواهی از بارزه های  این  نقد و میز نسبتا گرد بود.

انقلاب و اسلام و قانون اساسی و جمهورت و  ولایت فقیه ربطی به هذیان گویی های یک مشت سیاسی کار ندارد. مردم بهتر است سخنان سخیف این مخالفان  را به پای انقلاب ننویسند. اینها از معده خودشان حرف زده اند. و این انقلاب مال همه ی ملت ایران است . و همه باید در آن برابر باشند.


می خواستم در مورد بقیه سخنان این آقایان مخالف از جمله سخنان بی ارزش جناب آقای  روح الله ایزد

خواه   ک.ا. ر ش.ن.ا.س .  اق. ت. ص. ا. د   (کارشناس اقتصاد ) و  البته جناب استاد بیشتر بنویسم. باشد برای بعد....

یارپاق لار :


Powerd By : ARZUBLOG.COM