/rss" />
موران
رصد و نقد ،دفاع از حقانیت و آبادانی
+0 به یه ن
یاییلیب : دوشنبه 3 آذر 1393 | یازار : تانیش | بؤلوم : آچیق سوز/Open Talks | 0 باخیشلار
مذاكره  در ویكی پدیا چنین معنی شده است :"مذاكره(به انگلیسی: Negotiation) گفتگویی میان دو یا چند فرد یا گروه است كه با هدف دستیابی به یك درك مشترك، رفع نقاط اختلاف، یا رسیدن به منفعتی در نتیجهٔ آن گفتگو، ایجاد توافق در خصوص دوره‌های اقدام، چانه زنی برای منفعت گروهی یا جمعی، یا حصول نتیجه‌ای رضایتبخش برای منفعت تمامی افراد یا گروه‌های درگیر در فرایند مذاكره، انجام می‌شود."

مذاكره هسته ای ایران و 3+3 مدتهاست كه  با چانه زنی های طرفین،تبلیغات برای اقناع كردن ملت كشورهای طرفین، ادعا و تكذیب های متعدد طرفین ،اتهام زنی به كشورهای همسایه از جانب روزنامه های داخل كشور به بهانه ها ی مختلف و.. . ادامه دارد.
شكی نیست كه این مذاكره در نهایت به نقطه پایان خود خواهد رسید و تمدید یا عدم تمدید آن به این معنی نیست كه همیشه مذاكره جریان خواهد داشت.
در این بین چند نكته كلیدی وجود دارد:
1- اولین مسئله پنهان ماندن اصول كلی توافق و موضوعات  مورد مذاكره.
* تصور كنید هر یك از  كشور های مذاكره كننده بعد از حصول به توافق  برخی از موضوعات مورد توافق را بیان كنند یا اطلاعاتی درز كند كه این موضوعات با ادعا ها و بیانات رسانه ای آنها در تظاد باشد. نتیجه  : رسوایی
2- قطعا در این مذاكرات چیزهایی بیشتر از موضوعات هسته ای ، مثل روابط سیاسی و مرز بندی های آن  مطرح می شود و  البته  مذاكره برای تغییر در رویكرد حكومت ها و دولت ها  و بحث هایی مانند صرف نظر كردن از بخشی از منافع و مصالح كشوری و سیاسی به عنوان نتیجه مذاكرات باید مد نظر قرار گیرد.
3- غرب و دولت های غربی (كشورهای اتحادیه اروپا (مهد ترویج مسیحیت )و آمریكا(مهد ترویج ولنگاری امریكایی  و دمكراسی غربی برای به زانو در اورد ن  برداشت های ناقص از دین  و تبلیغ آن به عنوان  نماد اسلام)و انگلیس (مهد ترویج و فرانسه (مظهر برده داری  و فقر مردم یك قاره ای مانند ، قاره افریقا و البته همه كشور های اسلامی انرا به عنوان مهد تمدن  می دانند، واویلا از این اوهاماتی كه  تفكر مسلمانی را به باد داده است.). و البته ایران به عنوان نماد ...؟
زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان و ادبیات رسمی كشور مورد احترام و حمایت من هست ولی قانون اساسی به غیر از آن  زبان های دیگری را هم به رسمیت می شناسد كه بیشتر آدم های بی اطلاع از آن ها به عنوان لهجه یاد م یكنند و البته  قبل و بعد از كوروش كبیر در این كشور ، ملت ها دیگر ی هم زیسته اند كه لابد حقوقی هم باید داشته باشند.
این گفته ها عین جملات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و تبلیغ و اشاعه خلاف آن كاری غیر  قانونی و بر ضد جمهوریت و البته اسلا میت نظام است.

 نتیجه این مذاكرات  را قطعا می توان پیش بینی كرد.

 مذاكره به معنی مذاكره برای دست یابی به بیشترین منفعت  و بهره  است و توافق خوب تنها در زمان مذاكره معلوم می شود. اگر جناب آقای ظریف بتوانند مذاكره را بدون پیش داوری  پیش ببرند و دراین  میان خط قرمز  و خط رزد و جهت گیری ها ی دیگر نباشد قطعا مذاكره به سر انجام  می رسد. كما اینكه مذاكره  از موضع بالاتر و تلاش برای دیكته كردن حرف خود به دیگران نمی تواند  در میزهای مذاكره به نتیجه برسد و البته كشور های غربی همیشه در صدد خواهند بود با تهدید و ارعاب و استفاده از همه تاتو هایی كه قبلا جمع آوری كرده اند و نیز به واسطه حضور كشور های طرفدار غرب ، فرهنگ غربی خواست خود را   به هر كسی و به هر بهایی  تحمیل كنند.
اما در این میان  یك مطلبی هست كه نباید فراموش كرد اگر ایران از یكی از كشور های همسایه ( مثل كشورهای عربستان و تركیه و عمان و ... ) برای  میانجی گری دعوت می كرد، قطعا این كشور ها  به سود ایران رای می دادند .
 و البته سیاه نمایی روابط بین كشور های همسایه و  جولان برخی افراد كوته فكر برای تبلیغ  بر علیه این كشور ها و فحش و ناسزا گویی و  ... رفتار های ناشایستی مثل برخی از رفتار های سیاسی و ظاهرا متدینانه  ودینی  مانع  عادی سازی روابط  خواهد شد.  فحش را نمی توان با فحش جواب داد.
 این موضوع عادی سازی و تقوت روابط با كشورهای همسایه موضوعی فراتر از مذاكرات هسته ای و  غیر هسته ای است . اگر ایران  بخواهد قدرتمند شود لاجرم باید جای پاهای خود را بدر این منطقه محكم كند و نگرانی از بابت كشورهای همسایه نداشته باشد. و گرنه  كیست كه نتواند  بدون اندیشیدن به محل فرود پرواز خیره كننده ای نداشته باشد.

پیش داوری های مذاكره  و گذاشتن پیش شرط ها  مذاكره را سخت می كند و هر نتیجه مذاكره  با توجه به خواست های پیش داورانه  از نظر جامعه نامطلوب و بد خواهد بود، چنین مذاكره ای  اگر هم نتیجه داشته باشد ...؟؟؟
یارپاق لار :


Powerd By : ARZUBLOG.COM