/rss" />
موران
رصد و نقد ،دفاع از حقانیت و آبادانی
تشریح وضعیت موجود :

دانش آموزانی که مایلند در  رشته های تجربی ادامه تحصیل بدهند ولی  بنا به دلایلی  همچون عدم کسب امتیازات لازم  نمی توانند  به آن دست یابند.

 علل بوجود آمدن شرایط موجود :
 
- ضعف شدید آموزشی در  مدارس و مکان های آموزشی : دانش آموزان دوره  راهنمایی و دبیرستان که بلد نیستند   در سطح خود درست بنویسند . ضعف زیر ساخت های  آموزشی در دوره ابتدایی از  نقاط ضعف اصلی به حساب می آید. معلمانی که در  کلاس اول درس می دهند باید  از نظر  مهارت های تحصیل و  جنبه های روانشناختی  و تجربه های آموزشی    از سایر معلمان تمایز مثبتی داشته باشند.

تمرکز  بر  آمار قبولی به جای تمرکز بر  ارزشیابی آموخته های دانش آموزان :  " معلمانی که آمار قبولی کمتری دارند ،  رفتار دلسرد کننده ای را  تجربه می کنند." آنطوری که یکی از معلمان ریاضی در بخش انگوت   تعریف می کرد  برخی از دانش آموزان دبیرستانی حتی بلد نیستند جواب  سوالات ساده را  هم درست بنویسند. اما دادن نمره صفر هم به او به این سادگی ها نیست  ، چون مدیریت  تصمیم دارد هر طور شده  برای  بالابردن امتیازات قبولی همین دانش آموز  را که به پایه دبیرستان رسیده ،   باز هم به این  دانش آموز  مجوز ورود به پایه بالاتر را بدهد!!!

- ارج ننهادن  به کیفیت آموزشی در بین معلمان . عده ای  از معلمان   توجه چندانی به آموزش به محصلین ندارند. این تفکر گاها به دلیل عدم مسئولیت پذیری معلمین  و نیز  نا آشنایی  معلمان  تبدیل وضعیت  می باشد که  در اصل برای  آبدارخانه مدارس و ادارات آموزشی استخدام شده اند و لی توانسته اند با ادامه تحصیل  و کسب مدرک  دانشگاهی  به معلمی ارتقاء یابند.

-   رواج تفکر افلیج و ناشیانه  در  مدیریت این بخش از کشور  - که فکر می کند  دانشجویان در صورت ادامه تحصیل در رشته تجربی شانس کمتری برای  قبولی در  کنکور سراسری دارند . به عبارت دیگر  کسانی در این شهر مایل نیستند تا   کمبود ها و نقصان های آموزشی را برطرف کنند و به جای آن سعی می کنند صورت معادله را  همانطوری که دوست دارند  بنویسند.


   و اما نکته آخر :
   بحث بر سر  عوض کردن مدیریت آموزش و پرورش نیست . کما اینکه  روند کنونی آموزش در  مدارس شهرستان مغان ( گرمی ) از نظر نگارنده این سطور   تنها با تعویض شخص  اصلاح نمی شود . بلکه مدیریت باید  تصمیمات درستی در باره ی اصلاح روند آموزش در سطح پایه انجام دهد . اینکه  آموزش و پرورش نتواند  و قدرت لازم برای تغییر  معلم را نداشته باشد ، جای بسی تاسف  و   تعجب است !
تصور کنید یکی از  مدیران  .... شایستگی  لازم برای  مدیریت واحد آموزشی را نداشته باشد و از طرف دیگر به علت روابطه های  فامیلی بین او و .... در استان ، مدیریت توان  عوض کردن او را نداشته باشد .  

ادامه روند فعلی در  سازمان آموزشی با این  وظیفه خطیر و   با توجه به این نکته که   تقریبا درصد بیشتری از دانش آموزان در مدارس دولتی  طبق استاندارد ها و ضوابط آموزشی  تعلیم ندیده اند ،    ضرورت  بررسی بیشتر  مدیریت کار آمد را می طلبد و این امر تنها در سایه ی  توجه  مسئولان عالی رتبه در سطح شهر و  هم در سطح کشور  میسر است .

 در سطح شهرستان ، ادامه روند کنونی ، تداوم    دوره ی نمایندگان قبلی ست . انگار که همه از وضع موجود راضی بوده اند و جناب آقای میرزاده هم  شانسی به نمایندگی انتخاب شده اند.


* زیر نویس
: توجه نماینده محترم  را به این نکته جلب می کنیم که  صلاحیت های  مسئول  تنها شامل  روابط خاص  جناحی با  فلانی  و  سفارش فلانی و ... نیست . اینها ربطی به صلاحیت ندارد . بلکه دور زدن قانون برای پر کردن صندلی ریاست در یک اداره است .
 اگر  فرد الف  در اداره ...   نتوانست درست مدیریت کند .  معنی اش این است که این فرد یا از  مشکلات  در حوزه مدیریتی خود خبر ندارد . یا قدرت و توانایی  لازم برای  اصلاح امور را ندارد  و یا اینکه  می ترسد به طرف مشکلات برود ، چون ممکن است صندلی داغ ریاست را از دست بدهد.
هر طور که سر انگشتی حساب کنیم ، این فرد  شایسته ی سپردن  مسئولیت های دیگر و جایگزینی به جای سایر روسا در ادارات دیگر هم نیست .
مدیریت کارآمد یعنی توانایی حل مشکلات در حوزه مدیریتی. درست مثل سوالی که مطرح می شود و پاسخ می طلبد.

 در مورد آقای ب  هم خواهیم نوشت .

فعلا همین قدر.

یارپاق لار :


Powerd By : ARZUBLOG.COM