/rss" />
موران
رصد و نقد ،دفاع از حقانیت و آبادانی
+0 به یه ن
یاییلیب : شنبه 27 شهریور 1395 | یازار : تانیش | بؤلوم : تانیش اول | 0 باخیشلار


آقای نعمتی یکی از همرزمان  شهید مرحمت بالازاده می گوید . چند وقتی بود که با آن شهید بودم . یکروز به من گفت این آقای باکری را می شناسی ؟ گفتم آره  چطور مگه . گفت این آقا با خدا سر و سری داره . مرد بزرگیه .
کاش می توانستیم با اون باشیم.


شرایط انتخاب شهردار در قانون و شهرستان مغان(گرمی)


بند1 ماده ۷۱ این قانون شوراها قانون اصلاحی ۱۳۷۵: اولین وظیفه شورای اسلامی را انتخاب شهردار برای مدت چهار سال عنوان می کند .در تبصره ۱ و ۲ و ۳ و ۴ این بند بر نحوه انتخاب شهردار و ویژگی های آن تأکید شده است.


اما در شهرستان گرمی ، بعد از  استعفای خدارحیم شکوهی شهردار سابق گرمی در آبان ماه  92  شورای اسلامی شهر گرمی  رسول حسن زاده را به عنوان سرپرست شهرداری شهر منصوب کردند.
 
شورای اسلامی شهر که بعد از  تقلای دو ماهه برا ی انتخاب شهرداری موفق به یافتن فردی مطابق میل اعضای شورای شهر نشده بودند تصمیم گرفتند از بین نامزد های احتمالی جناب حسن زاده را به عنوان شهردار انتخاب کنند.


اما  در باب وظایف شهرداری باید گفت :
ماده 55 - وظایف شهرداری به شرح ذیل است:
1 - ایجاد خیابانها و کوچه‌ها و میدانها و باغهای عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه.

سه سال از انتخاب جناب شهردار می گذرد در این سالها شهردار به همراه شورای شهر تلاش شان را می کردند تا پروژه  راههای اصلی را که  مسکوت مانده است عملی کرده و در جهت تسهیل  عبور و مرور مردم  تلاش کنند.
یکی از این پروژه های  چهار راه مرکزی شهر به طرف موجره .
دوم راه ارتباطی اسلام آباد به اله درق  که به دلیل  عدم دقت شهرداری و شوراها  همانطور مانده است .


2 - تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضلاب و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تأمین آب و روشنایی به وسایل‌ممکنه.

از لحاظ بهداشتی  خیابانها و کلا معابر شهرستان گرمی وضعیت مطلوبی ندارد. هرازگاهی ماموران خدماتی شهرداری  لجن های ته جوی را جمع آوری و تا خشک شدن آنها و کشیده شدن بوی آنها به کنار جوب ها می ریزند تا خدای نکرده هنگام حمل شان دچای گاز گرفتگی نشوند ! هیچ کس به فکر  همشهریان یا رهگذران بیچاره ای که باید این بوها را تحمل کنند نیست !
یادم هست قدیمها  سوپورگه چی های زحمت کش شهرداری  بعد از نماز صبح خیابانها را جارو می کردند.
دریغ از آن روز های خوب ! خوب البته شاید بهداشت خیابانها دیگر مهم نباشد .
یا شاید عده ای از ماموران شهرداری که متاسفانه بنا بر رابطه به استخدام شهرداری در آمده اند ، این کار  را برایشان قبیح باشد !!

همین امروز صبح راننده نیسان زباله بر شهرداری که ماشین را در وسط خیابان جانبازان  پارک کرده بود در واکنش به اعتراض رانندگان تاکسی مسیر فرمودند که" ماشین دولت است که در خیابان دولت ایستاده !!!"

‌تبصره 1 - سد معبر عمومی برای کسب یا سکنی یا هر عنوان دیگر ممنوع است و شهرداریها موظفند از آن جلوگیری کنند.

الحق در این باره ماموران شهرداری برخورد قاطعی با برخی از  سد عبوری ها دارند .ماموران سد معبر شهرداری باید برخورد بسیار محکمی با دست فروش های دوره گرد از شهر های دیگر که ترددشان علی رغم تاکید ما در این رابطه و عدم برخورد قاطع نیرو های نظامی برخورد کنند ، چرا که به حساب دو دوتا  بساط پهن کردن های آنها (طی مسافتی هزار کیلومتری و فروش چند کالای چمدانی نمی تواند دلیل خوبی برای ورود آنها به منطقه باشد).



7 - حفظ و اداره کردن دارایی منقول و غیر منقول متعلق به شهر و اقامه دعوی بر اشخاص و دفاع از دعاوی اشخاص علیه شهرداری.
8 - برآورد و تنظیم بودجه و متمم بودجه و اصلاح بودجه و تفریغ بودجه شهرداری و تنظیم پیشنهاد برنامه ساختمانی و اجرای آن پس از تصویب‌انجمن شهر یک نسخه از بودجه مصوب و برنامه ساختمانی به وسیله فرماندار یا بخشدار به وزارت کشور ارسال می‌شود.
9 - انجام معاملات شهرداری اعم از خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول و مقاطعه و اجاره و استیجار پس از تصویب انجمن شهر با رعایت‌صلاح و صرفه و اصول مزایده و مناقصه طبق قانون محاسبات عمومی.
...

18 - تهیه و تعیین میدانهای عمومی برای خرید و فروش ارزاق و توقف وسایط نقلیه و غیره.

...
 
موارد دیگری از قانون هستند که بحث های جدی در باره آنها وجود دارد . بطور کلی باید به عرض شما  برسانم که  متاسفانه  به نظر می رشد که  عمل به مسئولیت ها در این شهر خیلی جدی شمرده نمی شود  چندانکه اگر رییسی یا معاونی
یک روز
دو روز
یا حتی ماهها  به اداره ای نرود ،آب از آب تکان نمی خورد . فلسفه وجود مدیر مدیریت در ادارات و  مشاهده اقدامات انجام شده است .وگر نه اگر آبدارچی محترم اداره را هم به جای رییس بگذاری  بلد است که چطور ریاست کند. کی می تونه در اداره به او بگه که رییس نیست ؟؟

بهتر است اعضای شورای شهر دوباره از شهردار در باره برنامه های آتی  شهردار برای شهر و آبادانی  مسئولیت ها یش بپرسند.
 یا نه  بهتر است از شوراها پرسید که در این سالها چه اقدامات قابل توجهی برای شهر انجام داده اند.



این حرفها را به کل مسئولین بلند پایه شهرستان بسط دهید ببینید که کدامیک وجودشان برای این شهر کیمیاست و کدامیک از آنها خدای نکرده  غیبت شان از اداره و مسئولیت چندان توفیری در حال مردم ندارد .






                           عکس جنبه تزئینی دارد .
 




آردینی اوخو
+0 به یه ن
یاییلیب : سه شنبه 23 شهریور 1395 | یازار : تانیش | بؤلوم : تانیش اول | 0 باخیشلار
   بیرینجی کیتاب  اندیر  Download

  ایکینجی کیتاب  اندیر Download


اوچونجی کیتاب  اندیرDownload 

دوردونجی کیتاب  اندیر Download


بئشینجی کیتاب  اندیر Download 

آلتینجی کیتاب  اندیر Download



آردینی اوخو
انقلاب ها با اعتراض به ظلم و استبداد شروع   ،سکوت خفقان را با ریخته شدن خون مظلوم می شکنند و با رو در رویی حق و باطل  و گسترش دامنه اعتراضات عمومی به اوج  می رسند، گلوله صربی در سینه ی حاکمان ظالم فرو می رود و غنچه انقلاب شکفته می شود.
ثمره انقلاب  تغییر در قوانین قبل از انقلاب و اصلاح امور ظالمانه در جهت رفع تبعیض است .
انقلاب ایران نیز  برای ریشه کن کردن بی عدالتی های  قبل از انقلاب بود.
انقلاب خط بطلانی بر همه  مرزبندی های جناحی و سیاسی و قومیتی کشید .
بی عدالتی ها... فسادها...تبعیض ها...حق کشی ها ...

همه در نظر مردم محو شده بودند.

 
همه این مصادیق ظالمانه با انقلاب ایران شکسته شد. و نتیجه و عصاره ی اعتراض انقلابی  در قوانین جامعی به نام "جمهوری اسلامی ایران " گرد آمد.
 
شاه رفته بود .اما ...

حمله دد منشانه رژیم بعثی عراق   با دلیری ایرانیان - صرف نظر ا ز  رنگ و مذهب و زبان و قومیت -  محکم پاسخ داده شد .
دوران سازندگی  به پایان رسید .
اما کاری در جهت اجرای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نشد .
اصلاحات خاتمی که با پشتوانه ی  اعتراض مردمی نسبت به بی عدالتی ها ی ناشی از  دوران سازندگی همچون عدم توزیع عادلانه  منابع دولتی در بخش های مختلف کشور  شروع شده بود  ، با به خوابیدن نمایندگان اصلاح طلب دروغین در صحن مجلس شکست خورد . علت اصلی شکست اصلاح طلبان عدم همراهی آنها با مردم و عدم توجه به اولویت های آن دوران بود . یکی از خواستهای ملت اجرای اصول معطل قانون اساسی بود .
خواست مردم در آن  زمان  توجه بیشتر به جمهوری اسلامی ایران بود.
 
خاتمی به همراه همه آن کسانی که با بیرق اصلاحات آمده بودند ، به دلیل میل بیشتر شان به تملک قدرت و چاپیدن آن از حاکمیتی که خود را مطلق می داند  کنار گذاشته شدند .

حیف دانشجویانی که  خون شان پایمال شد .

دوران  احمدی نژاد  دوران  انتشار دیپلماسی داخلی به سراسر  دنیا بود که با شکست سختی همراه شد . احتمالا حالا هم احمدی نژاد  فکر می کند می تواند بر کل عالم  تدبیری بیندیشد.
رویکرد دولت احمدی نژاد در  کنار گذاشتن  سوبسید به کالاها و توزیع عادلانه آن و رقابتی کردن بازار خوب بود.و اگر به ثمر می نشست قطعا می توانست اقتصاد بیمار کشور را از  انحصار خاص  بیرون آورده و با کاهش حق گمرکی و ورود کالاهای مشابه به ایران و البته شکست شرکت های ظاهرا ملی که  خون مردم را می مکیدند  درمان کند .

هشت سال توهم مدیریت سرمایه های ایران را به باد فنا داد .


مردم دوباره به دنبال کورسوی امید می گشتند . رای مردم به روحانی  ثمره  گرانی هاو سوء مدیریت های احمدی نژآد  بود . مردم هیچ گاه امیدشان را از دست نداده اند . آدم ها هیچ وقت امیدشان را از دست نمی دهند . آنها همیشه به دنبا رهایی از وضعیت های بغرنج و رسیدن به رفاه و آسایش هستند . هیچ احدی از این ملت سوای از ملت های دیگر ، سوای از بندگان دیگر خدا فکر نمی کند .شاید گرایش های سیاسی باعث شود که مردم گاهی حرف های متفاوتی بزنند . اما این سخنان به معنی گرایش حقیقی شان نیست.

همه به دنبال عدالت هستند.
همه به دنبال آنند که وضع شان بهتر شود.

اما معیار عمل در این بین نباید  فکر شخصی یا گروهی باشد . باید ملاک قانون باشد .
وقتی ملاک قانون باشد  کسی اعتراضی نخواهد کرد . اگر روحانی می خواهد برای مردم کاری انجام دهد بهتر است اصول قانون اساسی را دوباره بخواند. متمم های قانونی را نخواند ، اصول قانون اساسی را بخواند و با کسانی که در برابر اجرای قانون می ایستند کوتاه نیاید .

اجرای اصل 15 قانون اساسی هم از همان اصولی است که ملت های ترک و کرد و هر کسی با هر ریشه ای - بنا بر گرایش به حفظ هویت خود -خواستار اجرای آن است .خواسته ی نابجا و خلافی هم نیست . قطعا احدی از کشور نمی تواند با آن مخالفت کند . ولی دولت باید در این زمینه اقدامات خود را بسط دهد. باید در راستای اجرای قانون کارهای جدی تر برنامه های جدی تری را عملی کند و به گوش مردم برساند.

در این سالها شکاف های عمیقی بین حاکمیت و مردم ایجاد شده است . حاکمیت به دنبال انقلاب اسلامی ایران است و توجه چندانی جمهوریت نظام نداشته است. مواد قانون اساسی به صورت گزینشی اجرا شده است .


روحانی باید به جمهوریت نظام بیشتر توجه کند . توجه به جمهوریت نظام به معنی استفاده از همه پتانسیل های موجود برای اجرای قانون است . اجرای همین بخش 15 قانون اساسی دشمنان قسم خورده ای را در داخل کشور دارد که توجه چندانی به هویت خواهی قومیت ها در داخل کشور ندارند . بخشی از افراد کشور که گرفتار ناسیونالیسم افراطی اند  در پی آنند که نظم اجرای قانون را بشکنند . همانهایی که روز و شب بر علیه قومیت ها مطلب می نویسند . اما غافل از آن هستند که زیر بنای کشور را همین قومیت ها تشکیل می دهند .


یارپاق لار : 1 2


Powerd By : ARZUBLOG.COM